Czym nie powinno się popijać leków?

medications-257344_1920Mało kto zastanawia się jaki wpływ na powodzenie kuracji leczniczej ma to, czym popijamy lekarstwa. Wraz z receptą otrzymujemy zwykle wskazówki, o jakiej porze dnia przyjmować dany specyfik i w jakiej ilości. Natomiast rzadko kiedy jesteśmy informowani o możliwości niepożądanych reakcji naszych ulubionych napojów z lekami.

Zwykle tabletki przyjmujemy w trakcie rannego posiłku lub bezpośrednio po nim. Jako że element śniadania bardzo często stanowi herbata lub kawa, i tymi płynami popijamy również lekarstwa. Tymczasem nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ kofeina nasila ich działania niepożądane. Dotyczy to między innymi środków stosowanych w leczeniu astmy, kiedy to wypicie nawet dwóch filiżanek kawy w ciągu dnia może wywołać zaburzenia rytmu serca, uczucie silnego niepokoju czy ból głowy. Ostrożność trzeba zachować też podczas zażywania leków przeciwbólowych mających w składzie aspirynę lub paracetamol. Tu jednak wystarczy nie wypijać kawy lub innych napojów zawierających kofeinę przez 2 godziny od momentu zażycia leku. Podobnie rzecz się ma z herbatą . Składniki w niej zawarte utrudniają wchłanianie się preparatów z żelazem, więc przy leczeniu anemii lekarze zalecają wykluczenie z diety zarówno kawy jaki herbaty.

Z medycznego punktu widzenia lekarstw nie wolno popijać sokami owocowymi. Szczególnie trzeba uważać na sok grejpfrutowy, który przyczynia się do wzrostu stężenia leku we krwi, a co za tym idzie powoduje jego działanie toksyczne. Do takiej sytuacji może dojść w razie stosowania niektórych leków przeciwalergicznych, co grozi zaburzeniami rytmu serca lub też leków na nadciśnienie. Jeśli już koniecznie chcemy napić się soku z grejpfruta w czasie kuracji, najlepiej zrobić to nie prędzej niż 4 godziny po zażyciu leku. Lekarze i farmaceuci odradzają też przyjmowanie lekarstw razem z nabiałem. Niektóre z nich w połączeniu z mlekiem tworzą nierozpuszczalne sole i dlatego leczenie nie przynosi rezultatu. Tak zachowują się preparaty służące leczeniu osteoporozy czy też niektóre antybiotyki. W przypadku tych ostatnich wystarczy jednak 2-godzinny odstęp czasu.

Należy wiedzieć również, że leków nie wolno popijać ziołami. Wielu z nas wierzy w moc kuracji ziołowych i często się nimi wspomaga, jednak lepiej mieć przy tym na uwadze, że i zioła mogą wchodzić w reakcje z lekarstwami. Przykładowo dzieje się tak w przypadku dziurawca, który to osłabia działanie tabletek antykoncepcyjnych.

Nikogo chyba nie trzeba przestrzegać przed tym, aby nie popijać leków alkoholem. Warto jednak pamiętać, że alkohol długo utrzymuje się we krwi i nawet zachowanie odpowiedniego odstępu czasu nic tu nie da. Dotyczy to zarówno leków stosowanych w poważniejszych chorobach, jak i zwykłych środków przeciwbólowych z paracetamolem które w połączeniu z alkoholem prowadzą do ciężkiego uszkodzenia wątroby. Z korzyścią dla zdrowia najlepiej więc zupełnie wykluczyć alkohol na czas leczenia.

Czym więc powinniśmy popijać leki? Zdaniem lekarzy najodpowiedniejsza do tego celu będzie zwykła niegazowana woda, najlepiej przegotowana i o niskiej zawartości składników mineralnych.

Comments are closed.