Jak stosować leki przeciwbólowe?

pills-14550_640Leki przeciwbólowe mają wiele wskazań i zastosowań. Zażywamy je przewlekle lub doraźnie. Chyba każdy dorosły człowiek miał w życiu sytuację, w której był zmuszony sięgnąć po leki przeciwbólowe. Zastanówmy się więc, jak dobrze skorzystać z środków dostępnych bez recepty, gdy złapie nas ból?

Często w okresie jesienno-zimowym łapie nas tak zwane przeziębienie. Towarzyszy nam katar, kaszel, ból głowy, gardła i gorączka. Na ból gardła stosujemy zwykle tabletki do ssania bądź spray do spryskiwania gardła. Co zastosować na gorączkę i ból głowy? Najskuteczniejszy będzie w tej sytuacji paracetamol. Jednak, jeżeli nie mamy go akurat pod ręką, możemy sięgnąć po niesteroidowy lek przeciwzapalny, najczęściej będzie to ibuprofen. Oczywiście do tego warto zastosować leczenie objawowe, czyli wypoczynek, dobre nawodnienie, herbata z miodem lub sokiem malinowym.

Bardzo dotkliwe potrafią być bóle miesiączkowe. Intensywne dolegliwości kilka dni w miesiącu mogą spędzać sen z powiek. Jedynie leki przeciwbólowe pozwalają przedstawicielkom płci pięknej normalnie funkcjonować. Dodatkowo warto jest wziąć także leki rozkurczowe. Co ważne, leki przeciwbólowe możemy zacząć stosować kilka dni przed planowaną miesiączką. Wtedy leczenie będzie skuteczniejsze.

Kolejną często spotykaną sytuacją są bóle mięśni i stawów. Jeżeli problem pojawia się często i trwa wiele dni, powinniśmy oczywiście zasięgnąć porady lekarza. Z drugiej strony, gdy wiemy, że przyczyną był na przykład zbyt intensywny trening lub przeciążenie, możemy zastosować leki przeciwbólowe. W tej sytuacji często zaleca się stosowanie leku miejscowo, na przykład w postaci żelu na bolące miejsce. Dzięki temu unikamy działań niepożądanych, które wynikają ze stosowania tabletek lub kapsułek działających na cały organizm.

Sytuacją szczególną są migreny. Tutaj zwykle podstawą leczenia są tak zwane tryptany. Są to leki z nieco innej grupy niż niesteroidowe leki przeciwzapalne. Jednakże, ta ostatnia grupa oraz paracetamol, także są stosowane w przypadku napady migreny.
Leki przeciwbólowe mają wiele zastosowań. Niesteroidowe leki przeciwzapalne w przeciwieństwie do paracetamolu działają jak sama nazwa wskazuje, przeciwzapalnie. A więc będą bardziej skuteczne, gdy mamy do czynienia z bólem na podłożu zapalenia, na przykład przy zapaleniu stawów. Z kolei paracetamol lepiej sprawdzi się u osób, z wrażliwym żołądkiem i skłonnością do zgagi.

Oczywiście, istnieją leki przeciwbólowe dużo silniejsze, na przykład opioidy, które są wydawane tylko na receptę wystawioną przez lekarza. Stosowane są w sytuacjach szczególnych, wymagających silnego efektu, jak na przykład w chorobie nowotworowej czy w zawale.

Zdarza się, że leki przeciwbólowe muszą być przyjmowane codziennie. Tak dzieje się np. w chorobie zwyrodnieniowej stawów. W takiej sytuacji zaleca się stosowanie osłony na żołądek: inhibitora pompy protonowej. Istotne jest także dobre nawodnienie, gdyż leki te mogą być toksyczne dla nerek.